Inicijative u zajednici
U prostoru Centra za zdravo odrastanje IDEM i ja održat će se u petak 15. svibnja 2015. u 17 sati edukativna radionica za razvoj roditeljskih kompetencija – Priprema djeteta za školu. Ovo je jednosatna radionica u koju ćemo uključiti roditelje koji žele stjecati znanja, razmijeniti iskustva i dobiti odgovore na pitanja vezana uz pripremu djece za školu. Pozivamo i roditelje usvojene djece, roditelje i pojedince koji su u procesu postupka usvajanja ili to tek planiraju.
Polazak u školu je za dijete i njegove roditelje, jedan od važnih trenutaka u životu. Većina djece prihvati ovo novo iskustvo posve prirodno i smireno, ali isto tako za dio djece ovo iskustvo može biti teško, kod dijela djece javljaju se strahovi od novog i nepoznatog. Često osjećaj nelagode i straha imaju i roditelji koji su zabrinuti kako će se njihovo dijete prilagoditi zahtjevima škole, hoće li biti uspješno i hoće li naći prijatelje. Uspješno snalaženje u školi ovisi o spremnosti djeteta za polazak u školu tj. o cjelovitom razvoju i odgoju koji su predhodili od najranije dobi.
Dijete ulaskom u školu postaje dio organizirane i strukturirane sredine, susreće se sa sustavm vrednovanja i natjecanjem, uz mogućnost doživljavanja neuspjeha i kritike. U školi se susreće s novim obvezama, s osjećajem odgovornosti i novom organizacijom života.
Spremnost za školu širi je pojam od zrelosti, a uključuje tjelesnu spremnost, govornu razvijenost, kognitivnu spremnost, emocionalnu spremnost, socijalnu spremnost, spremnost za školsko učenje.
Fizička zrelost podrazumijeva stupanj fizičkog razvoja djeteta u odnosu na kronološku dob. Psihička zrelost procjenjuje se na temelju intelektualne, emocionalne i socijalne zrelosti. Intelektualna zrelost podrazumijeva uredno razvijenu inteligenciju, mišljenje, pamćenje i sposobnost učenja.
Emocionalna zrelost podrazumijeva primjerene reakcije u određenim situacijama, te mogućnost kontroliranja vlastitog ponašanja. Socijalna zrelost usko je vezana uz emocionalnu zrelost. Predstavlja prilagođavanje novim situacijama, uključivanje u grupu, izvršavanje društvenih obveza, te stvaranje prijateljstava među vršnjacima.
Za svladavanje čitanja posebno je važno da su kod djeteta prije polaska u školu razvijene sve „predčitačke vještine" koje ne podrazumijevaju poznavanje slova već dobro razvijene govorne vještine (dobar izgovor svih glasova), bogat riječnik za dob, gramatično izražavanje, razumijevanje strukture rečenice koja se sastoji od riječi, a riječi od glasova, glasovnu osjetljivost, uočavanje rime.
Najvažniji aspekt spremnosti za školu, uz kognitivnu i govorno – jezičnu, je socio-emocionalna spremnost. Može li se dijete odvojiti od roditelja, samostalno funkcionirati u nepoznatoj okolini? Ostvaruje li uspješnu komunikaciju i suradnju s vršnjacima? Poštuje li pravila i društvene norme? Izražava li emocije na socijalno prihvatljiv način?
Kada dijete treba stručnu pomoć u pripremi za školu? Ako:
– se ne odvaja od roditelja bez značajnog protesta
– mu je pažnja kratkotrajna i lako ga se omete
– pokazuje minimalan ili nikakav interes za igru s drugom djecom
– ne razumije jednostavne upute
– nerado koristi olovke ili bojice
– ne precrtava samostalno krug, trokut i kvadrat
– ne prepričava doživljaje
– ne prepoznaje početni i završni glas u riječima
– ne povezuje količinu s brojem (do 5)
– mu je govor agramatičan (npr. ne koristi množinu ili prošlo vrijeme dok govori)
– nije usvojilo prostorne odnose i ne uočava odnose među predmetima
– ne razlikuje boje, ne uočava sličnosti i razlike među predmetima
U Centru za zdravo odrastanje provodimo radionice za roditelje te ljetnu školu za prvašiće. Za roditelje se provode dvije radionice dok će mala škola za djecu trajati od 29.6. do 10.7.
Radionice i rad s djecom provode logopedinja, socijalna pedagoginja i dvije učiteljice.
Održavanje ove edukacije omogućilo je Ministarstvo socijalne politike i mladih kroz financiranje projekta Učionica roditeljskih kompetencija.